Alt Text!
Київська Академічна Майстерня Театрального Мистецтва
Alt Text!
м. Київ. вул. Ярославів Вал 14-б

Iз душею й без розуму

29 Квітня 2014

Нову виставу поставив режисер Лев Сомов. Київським глядачам він відомий як актор Театру драми і комедії на Лівому березі Дніпра; а на сцені «Сузір’я поставив знакову виставу – “Гіркий роман”: про взаємини двох відомих історичних осіб – поета Сергія Єсеніна та танцівниці Айседори Дункан, у якій Сомов зіграв роль поета. Цього разу увагу актора, режисера та хореографа привернула п’єса сучасного автора Льва Хохлова. І знову одну з головних ролей – доктора Алана Німюра – режисер «віддав» собі.
Вистава “Досконалий Чарлі” розповідає про можливості/неможливості штучного інтелекту, ідею створити досконалу людину, якій належать усі знання світу. Предметом експерименту стає безпосереднє, розумово відстале, зворушливе й добре двадцятип’ятилітнє “дитя” Чарлі, якого у виставі грає актор Театру юного глядача Валентин Томусяк.
Смислові акценти вистави, базові сентенції, мотиви й лейтмотиви прості та зрозумілі, інколи навіть, здається, до банальності. В той же час, досить цілісна, органічна робота акторів, художні тонкощі (сценографія – Олег Луньов), а також культурні асоціації, що виникають під час перегляду вистави, приковують увагу, незважаючи на значний хронометраж постановки (близько трьох годин).
Деякі акторські роботи цікаві перш за все завдяки мистецтву перетворення. Наприклад, із появою медсестри Меріам (Катерина Кистень) немов у додатковому режимі сприйняття вистави прослідковуються образні паралелі й з екранізацією булгаковського “Собачого серця” в постановці Бортка, й з кінофільмом “Політ над гніздом зозулі” Мілоша Формана. Від сцени до сцени актриса грає метаморфози, що відбуваються із сестрою: жорстка, суха й вимоглива; іронічна інтелектуалка; добрий друг; зухвала й відчайдушна...
Крізна дія вистави передбачає також зміни характеру Чарлі. Від неадекватного сироти з притулку до генія-інтелектуала – актор змінюється на очах у глядача. Ось він згорблений, у великих окулярах радіє життю, граючи «в день народження», ніби задуває свічки на святковому торті. Його рівень розвитку нижчий, ніж у щура, що став першим піддослідним у справі доктора Алана Німюра. Хлопець дивний, неприборканий у емоціях і діях, подеколи по-дитячому істеричний, але його душа примушує захоплюватися навіть розумних і сильних. Після операції з укорінення штучного інтелекту Чарлі освічений і розумний, він знає іноземні мови та історію культури, але не може впоратися з хаосом у душі та свідомості, тому розчарований у власній досконалості – Чарлі у відчаї шукає застосування набутим знанням. Знову-таки, пригадуються слова професора Преображенського про те, що немає сенсу створювати людину штучно. Ось і в “Досконалому Чарлі”: помилок природи не буває, а “прищеплений” інтелект – не вічний.
В той же час, доктор Алан Німюр і його колега Рональд Штраус (В’ячеслав Шеховцов), які дещо нагадують професора Преображенського та його асистента доктора Борменталя, а також кохана Чарлі Елен (Олена Колісниченко) – емоційно рівні, концептуально статичні, незмінні з розвитком дії.
Композиція вистави дещо розмита, але її динаміка дозволяє сприймати дію на одному диханні. Ефектні й зворушливі монологи Чарлі, винесені на екран. Свого роду емоційний літопис подій, що відбуваються з головним героєм, а також його аналіз цих подій, який свідчить про зміни в свідомості, є додатковим засобом характеристики.
Хочеться відзначити ще одну важливу річ: у виставі дуже тонко, ненав’язливо прослідковується біблійний мотив – значущість віри в житті людини. Адже лише прочитання Біблії, знання якої, до речі, не були передбачені геніями медицини, позбавляє Чарлі хаосу в голові. Та й відома біблійна істина про те, що “знання примножують скорботу”, а також мотив безсмертя душі – не просто алюзія – здається, вистава “Досконалий Чарлі” саме про це. Принаймні, дозволимо собі припустити.

Наші партнери